telefon: +4 0254 548.072

compensarea costului energiei electrice si gazelor naturale

compensarea costului energiei electrică si gazelor naturale

Pentru a beneficia de măsura compensării costurilor cu energia, firmele au câteva obligații.

Potrivit OUG 118 din 4 octombrie 2021 (privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022...) anumiți consumatori finali pot beneficia de o reducere a costului plătit pentru energia electrică și/sau gazele naturale, în condițiile legii.
Deși textul inițial al ordonanței (și nici cel al legii de aprobare) nu avea incluse condiționalități (procedurale) cu privire la acordarea reducerii, prin normele de aplicare au fost introduse.

..."long story short", pentru a beneficia de reducerea de preț, firmele/cabinetele/pfa-urile (...) trebuie să completeze anexele 1.8 și 1.9. și să le trimită furnizorului.
Forma etitabilă a anexelor o publicăm în link-urile de mai jos (iar modelul de completare va trebui armonizat cu cel al furnizorului de energie electrică sau gaze naturale).
Cu privire la semnătură, opinia noastră este că s-ar impune semnarea electronică (în situația în care depunerea se face electronic) sau olografă dacă depunerea se face letric.

În înțelegerea noastră:
- cererea se completează și se transmite lunar (pentru luna noiembrie 2021, prin excepție, cererea se transmite în luna decembrie 2021);
- pentru fiecare punct de consum se va completa o cerere distinctă (...acest fapt rezultă din economia textului de lege fără să fie în mod expres înscris);
- pentru fiecare tip de furnizare (energie electrică sau gaze naturale) se vor întocmi cereri diferențiate după locație, furnizor și cod de client;
- valoarea ajutoarelor de minimis pot să fie diferite de la o lună la alta;
- este recomandat să aveți o confirmare a depunerii documentelor la furnizor;
- în textul de lege este înscris că furnizorul nu este obligat să acorde reducerea dacă nu i se solicită de către beneficiar;
- valoarea ajutoarelor de minimis pot să fie diferite de la o lună la alta;

Aveți în vedere felul în care completați declarația pentru că în această perioadă s-au acordat o serie de granturi, facilități, de care trebuie să țineți seamă dacă ele au constituit ajutoare de minimis.
Aveți în vedere că în cuprinsul declarației există o trimitere la prevederile din Codului penal privind falsul în declarații.

Considerațiuni privind ajutoarele de minimis
Ajutoarele de minimis se considera acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se platesc întreprinderii respective.  În cazul proiectelor europene, data acordarii ajutorului este data la care intră în vigoare contractul de finanțare aferent proiectului propus prin cererea de finanțare, indiferent de momentul efectuării plaților efective.
Potrivit ghidului de cordare a ajutoarelor de minimis (elaborat de Consiliul Concurentei in anul 2017) ajutorul de minimis este definit ca fiind ajutorul acordat unei întreprinderi unice, fiind stabilit la un nivel la care sa nu distorsioneze concurența sau comerțul la nivelul Uniunii Europene pe durata a trei ani consecutivi.
Ajutorul de minimis are ca plafon maxim suma de 200.000 euro pentru toate intreprinderile unice. În cazul intreprinderilor care activeaza in sectorul transporturilor, ajutorul de miminis trebuie sa se incadreze in pragul de 100.000 euro.
 
În funcție de numărul de angajați și cifra de afaceri, întreprinderile se clasifică astfel:
- microintreprinderi;
- intreprinderi mici;
- intreprinderi mijlocii;
- intreprinderi mari.

În funcție de structura participativă și de acționariat, întreprinderile (firmele/companiile) se vor clasifica astfel:
- întreprinderi autonome
- întreprinderi partenere
- întreprinderi legate

-------------------
Considerațiuni privind determinarea categoriei de mărime a întreprinderii astfel cum sunt definite în articolul 3 din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei.
Cu titlu general și de principiu:
- întreprinderea este autonomă dacă nu este clasificată ca întreprindere parteneră sau legată, în sensul articolului 3 din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei. De exemplu, o întreprindere este autonomă dacă deţine mai puţin de 25% (capital social sau drepturi de vot) din altă întreprindere şi dacă nu este deţinută în procent de 25% sau mai mult de altă întreprindere.
- o întreprindere este considerată parteneră a altei întreprinderi dacă deţine fie individual, fie împreună cu una sau mai multe întreprinderi legate în sensul articolului 3 alineatul (3) din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei, cel puţin 25%, dar nu mai mult de 50% din altă întreprindere.
- o întreprindere este considerată ca fiind legată de altă întreprindere dacă deţine peste 50% din drepturile de vot ale membrilor altei întreprinderi şi/sau dacă, direct sau indirect, controlează sau are capacitatea de a controla activităţile unei alte întreprinderi.
- o întreprindere va fi, de asemenea, considerată legată dacă există o relaţie prin intermediul unei persoane sau al unui grup de persoane care acţionează împreună, cu condiţia ca întreprinderile să activeze (integral sau parţial) pe aceleaşi pieţe sau pe „pieţe adiacente" (pieţe de produse sau servicii care se află direct în amonte şi în aval una faţă de cealaltă).

    Dacă 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale întreprinderii sunt direct sau indirect controlate, în comun sau individual, de unul sau mai multe organisme publice, întreprinderea nu poate fi considerată IMM.

Investitorii enumeraţi în articolul 3 alineatul (2) al doilea paragraf din anexa la recomandare, precum universităţile sau autorităţile autonome locale, care au statut de organism public în temeiul dreptului naţional, nu intră sub incidenţa acestei norme. Aceştia pot deţine o participaţie între cel puţin 25% şi cel mult 50% dintr-o întreprindere fără ca aceasta să-şi piardă statutul de IMM.

----------------------------
Spicuiri din normele de aplicare

ART. 10 (din normele de aplicare)
  (1) În aplicarea prevederilor art. IV din Legea nr. 259/2021, pentru a beneficia de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-f) din ordonanţa de urgenţă vor depune la furnizorii de energie electrică/gaze naturale o cerere însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.
  (2) Modelul de cerere/declaraţie pe propria răspundere este prevăzut în anexa nr. 1.8 la prezenta procedură.
  (3) Cererea, însoţită de declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (1), se poate depune în perioada de aplicare a schemei, urmând ca facilitatea să se acorde de către furnizori începând cu luna depunerii cererii. În lipsa declaraţiei, cererea nu poate fi luată în considerare. Prin excepţie, pentru luna noiembrie 2021, cererea poate fi depusă şi în luna decembrie 2021.
  (4) În situaţia în care cererea/declaraţia nu este conformă cu prevederile prezentelor norme, furnizorii de energie electrică/gaze naturale pot solicita clarificări sau refacerea acestor documente. În orice caz, cererea însoţită de declaraţie se consideră depusă la data primei comunicări.
  (5) Răspunsul la clarificările solicitate de către furnizori se transmite de către beneficiari în termen de 5 zile calendaristice de la data primirii solicitării.
  (6) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale vor comunica sau posta pe site-ul propriu modalităţile de depunere de către beneficiari - clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-f) din ordonanţa de urgenţă a cererilor, a clarificărilor, precum şi a răspunsurilor la acestea.
  (7) Furnizorii sunt obligaţi să utilizeze toate canalele de comunicare cu clienţii finali prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă şi nu au dreptul să limiteze opţiunile beneficiarilor pentru transmiterea cererilor.
  (8) Măsurile de sprijin pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă se acordă cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare.
  (9) În vederea verificării încadrării în plafonul prevăzut pentru ajutoarele de minimis, clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţa de urgenţă, care se încadrează în categoria de întreprinderi mici şi mijlocii potrivit Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii şi anexei nr. 1 la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, vor depune şi o declaraţie pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.9.

  ART. 11
  (1) Cererea prevăzută la art. 10 alin. (1) va conţine opţiunea beneficiarului client final referitoare la încadrarea în una dintre categoriile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b)-f) din ordonanţa de urgenţă.
  (2) În lipsa exercitării opţiunii prevăzute la alin. (1), furnizorul nu are obligaţia de a aplica prevederile ordonanţei de urgenţă.
  (3) În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. f) din ordonanţa de urgenţă, cererea se va depune de către furnizorul de servicii sociale la fiecare furnizor de energie electrică şi/sau gaze naturale care asigură furnizarea energiei electrice şi/sau a gazelor naturale, în funcţie de locul de consum corespunzător serviciului social acordat.

----------------------------------------------
download:
- Anexa 1.8 Cerere/Declarație pe propria răspundere  => format Word - format PDF;
- Anexa 1.9 Declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutorul de minimis => format Word - format PDF;

Succes!